به گزارش میمتالز، «امیر محمدزاده لاجوردی» عضو هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت چند روز پیش درباره وضعیت ترافیک اینترنت و پهنای باند با بیان اینکه وضعیت ترافیک محتوای داخل به خارج هماکنون خوب نیست تصریح کرد در حال حاضر ۲۰ درصد ترافیک اینترنت در کشور، مربوط به محتوای بومی است و از سهم ۸۰ درصدی ترافیک خارجی اینترنت نیز حدود ۷۰ درصد محتوای خارجی مربوط به ترافیک متا (واتساپ و اینستاگرام) است.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده اگر دولت بتواند در زمینه پیام رسان سرویس مناسبی به مردم بدهد، حداقل ۶۰ درصد ترافیک محتوای داخلی تضمین میشود و ناخودآگاه به هدف شبکه ملی اطلاعات دست پیدا میکند.
سهم ۸۰ درصدی ترافیک خارجی در حالی است که طبق طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی لازم است سهم ترافیک داخلی در تخصیص پهنای باند نسبت به ترافیک خارجی به ۷۰ درصد برسد. بر اساس گزارش مرکز پژوهشی بتا از تعداد کاربران شبکههای اجتماعی مختلف در ایران، واتس اپ با حدود ۵۰ میلیون، تلگرام با ۴۹ میلیون مخاطب و اینستاگرام با ۴۷ میلیون مخاطب، پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی و پیام رسانها در ایران هستند.
طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات با هدف تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی و بمنظور فعالیت نظاممند و فراگیر در تقویت، ساماندهی و توسعه دستگاه تولید محتوا در فضای مجازی به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.
در این سند، اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات شامل چهار بخش است در بخش اول به صورت جامع به اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات پرداخته شده است و در سه بخش دیگر، آن دسته از اهداف عملیاتی که موجب پیشرفت، ارتقاء و کاربردیتر شدن شبکه میشود ارائه شده است که یکی از مهمترین اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات برای کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تحقق سهم ۷۰ درصدی خدمات محتوایی داخلی از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه ۴۰ درصدی از طریق تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا است.
اختصاص حداکثر ظرفیت پهنای باند به ترافیک داخلی در بسیاری از کشورهایی که دارای شبکه ملی اطلاعات هستند، دارای سابقه است که این مساله نقش بسیار موثری در افزایش سرعت اینترنت نیز داشته است؛ برای نمونه در کره جنوبی نسبت ترافیک داخلی به خارجی ۸۰ درصد است که در این راستا شبکههای اجتماعی بومی نقش موثری در افزایش پهنای باند داخلی در این کشور داشته است؛ به طوریکه تا اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۶ که مجموعا بیش از ۴۳ میلیون نفر در کره جنوبی کاربر اینترنت بوده اند - این رقم بیش از ۸۸ درصد جمعیت این کشور را شامل میشود- کره جنوبی دارای بالاترین نفوذ فعال رسانهها و شبکههای اجتماعی با ۸۲ درصد از سال ۲۰۱۶ در میان کشورهای آسیایی بوده است. شبکه اجتماعی بومی که به طور گسترده در کره جنوبی استفاده میشود KAKAO TALK است که طبق آمار ۲۰۱۶ حدود ۷۳ درصد از کاربران اینترنت در کره جنوبی روزانه به KAKAO TALK دسترسی دارند.
در پایان ذکر دو نکته حائز اهمیت است؛ اولا اختصاص ۷۰ درصد پهنای باند به ترافیک داخلی طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی و استفاده از مزایای آن بخصوص اینترنت پرسرعت زمانی اتفاق میافتد که خدمات کاربردی و محتوای شبکه هم به موازات افزایش پهنای باند داخلی رشد کند. ثانیا اختصاص ۷۰ درصد ترافیک داخلی اصلاً به معنای کاهش سرعت اینترنت یا امکان ۳۰ درصدی دسترسی به این اینترنت نیست؛ زیرا که حرف اصلی این است که باید این امکان و قابلیت در شبکه باشد که خدمات کاربردی و محتوا، همپای شبکه رشد کنند. همچنین این ۷۰ درصد ترافیک باید در اختیار خدمات و محتوای داخلی شامل خدمات حملونقل، سلامت و بهداشت و دولت الکترونیک باشد.
منبع: خبرگزاری تسنیم